Huishoudelijk reglement BC PEULIS
Artikel 1.Naam, zetel en duur
1.De vereniging draagt de naam “B.C.Peulis”
2.De vereniging heeft het statuut van feitelijke vereniging.
3.De zetel is gevestigd in café “Paradijs” te Peulis-Putte.
4.De zetel kan door het bestuur ondergebracht worden op elk adres.
5.De vereniging is opgericht voor onbepaalde duur en zonder beroepsdoeleinden of winstoogmerk.
6.De vereniging is apolitiek en zonder religieuze of filosofische overtuigingen.
Artikel 2.Doel
1.De vereniging heeft tot doel het promoten en stimuleren van de golfbiljartsport in Peulis-Putte en omstreken.
2.Zij tracht dit doel te bereiken via diverse activiteiten zoals bijvoorbeeld:
ü Het deelnemen aan de B.N.V.- en G.B.M.L. competitie.
ü Het organiseren van tornooien en kampioenschappen.
ü Het verspreiden van informatie over golfbiljart en andere clubactiviteiten via mailings en website.
ü Het organiseren van ploegenetentjes , teerfeest , barbecue en busreis.
ü Trainingssessies op dinsdag , woensdag en donderdagavond.
Artikel 3. Leden, lidmaatschap en bijdragen
1.De vereniging telt twee soorten leden:
a. Passieve leden ; waaronder ereleden en personen die interesse vertonen in de clubactiviteiten, supporters , of sponsors.
b. Actieve leden ; zijn personen die een geldige lidkaart hebben voor het desbetreffende jaar.
2.Passieve leden kunnen sommige activiteiten van de vereniging bijwonen mits betaling van kosten vastgesteld door
het clubbestuur.
3.Personen worden ingeschreven als passief lid door het opgeven van hun persoonlijke informatie aan de
ledenverantwoordelijke op voorwaarde van goedkeuring via de eerstvolgende bestuursvergadering.
4.Alle leden worden op de hoogte gehouden van de activiteiten van de vereniging door middel van mailings of
briefwisseling . Belangrijke informatie komt tevens op de website en op de informatiehoek in het clublokaal.
5.Een eventuele bijdrage in de kosten van sommige activiteiten voor actieve leden worden vóór het begin van de
activiteit vastgelegd door het bestuur.
6.Het jaarlijks lidgeld voor actieve leden wordt vastgesteld door het bestuur en kan maximum 250€ bedragen.
Vanaf 2011 zal het lidgeld 30 € bedragen , te betalen bij het tekenen van de spelerslijst in maart. Er kan ook
gekozen worden voor de lidgeldtombola zoals voorheen.
7.Het actief lid dat weigert zijn bijdrage te betalen wordt geacht ontslag te nemen.
8.Leden die niet op de werklijst staan van geld opbrengende activiteiten kunnen niet genieten van gratis
evenementen als het teerfeest , reis , abonnement op een golfbiljartmagazine, enz. en vallen hierdoor onder art. 3. 2
Artikel 4. Bestuur
De vereniging wordt bestuurd door tenminste drie personen , die lid zijn van de vereniging en ouder dan 21 jaar.
Een maximum aantal is niet bepaald , maar de betrachting is steeds om uit elke ploeg een vertegenwoordiger te hebben in het bestuur. Indien een ploeg niet vertegenwoordigd is , wordt de ploegkapitein ingelicht over de
bestuurlijke beslissingen .
De bestuurders duiden onder elkaar een voorzitter , een secretaris en een kassier aan.
Desgewenst kunnen ook andere functies worden toebedeeld of commissies opgericht , bv. feestbestuur , ledenwerving , reisverantwoordelijke , materiaalbeheer , mediacontact , klachten , reglementen en scheidsrechters.
Artikel 5 Taakverdeling
Voorzitter:
ü Algemeen beleid
ü Opstellen agenda en leiden clubvergaderingen
ü Organisatie jaarlijkse tornooien
ü Controle kasverslag
ü Jaaroverzicht , doelstellingen en huldiging van kampioenen.
ü Bijwonen vergaderingen ; nationaal verbond, mastercircuit tornooien en sportraad Putte
Kassier:
ü Opmaak jaarlijks kasverslag.
ü Secretariaat B.N.V. ploegen
ü Organisatie jaarlijkse tornooien.
ü Organisatie teerfeest en lidgeldtombola.
ü Bijwonen vergaderingen nationaal verbond en mastercircuit tornooien
Secretaris :
ü Secretariaat G.B.M.L. ploegen.
ü Invullen info bord in het clublokaal.
ü Bijwonen vergaderingen van het verbond Mechelen-Lier.
ü Organisatie jaarlijkse barbecue
Commissaris:
ü Bijwonen vergaderingen scheidsrechters en klachtencommissie.
ü Bijwonen statutaire jaarvergadering B.G.B. , en informatie doorgeven aan bestuur en kapiteins.
Ploegkapiteins:
ü Opstelling ploeg in competitie- en bekerwedstrijden in samenspraak met de spelers
ü Nodige metingen verrichten ingeval van onenigheid tijdens de wedstrijden.
ü Invullen wedstrijdbladen en de uitslag melden aan de voorziene instanties.
ü Na de wedstrijd , de competitieballen reinigen en opbergen.
ü Individuele drankbijdragen ontvangen , drankrekening betalen en registreren in het ploegkaft.
ü Organisatie ploegetentje in de periode februari , maart , teneinde de spelersplannen i.v.m. volgend speeljaar te kennen !
Materiaalverantwoordelijke:
ü Algemene toestand en kwaliteit van de biljarts op peil houden .
ü Biljarts stofzuigen vóór elke competitie-of bekerwedstrijd.
ü Trainingsballen regelmatig kuisen met voor die taak geschikt product.
Webmaster:
ü Het opstellen van de website van de club.
ü Het wekelijks aanpassen van de uitslagen en competitiestanden.
ü Het updaten van de website met nieuwsberichten en aankondigingen.
ü Algemene verfraaiing van de site in samenspraak met het bestuur.
ARTIKEL 6 Bestuur duur
Het bestuur blijft steeds aan indien geen grove fouten worden gemaakt tegen het oprichtings- of huishoudelijk reglement. Regelmatig wordt door het bestuur op eenvoudige vraag gepolst naar nieuwe kandidaturen.
ARTIKEL 7 Vergaderingen
Het bestuur vergadert ten minste vier maal per jaar op bijeenroeping door de voorzitter.
De voorzitter is verplicht het bestuur samen te roepen op verzoek van twee bestuurders.
De vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter, indien deze afwezig is neemt de oudste aanwezige de taak over.
Een bestuurslid dat drie opeenvolgende vergaderingen afwezig is zonder waarschuwing vooraf wordt geacht ontslag te nemen.
ARTIKEL 8 Ontslag Bestuurslid
Wanneer een bestuurslid in de loop van het jaar zijn/haar functie neerlegt , worden de taken overgenomen door de andere bestuursleden tot een nieuw bestuurslid is aangesteld of verkozen.
ARTIKEL 9 Beslissingen
Het bestuur kan slechts beslissen indien ten minste de helft van de bestuursleden aanwezig is.
De beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van de aanwezige bestuurders.
Bij staking van stemmen beslist de voorzitter of zijn vervanger.
Van elke bestuursvergadering wordt een verslag opgemaakt.
ARTIKEL 10 CLUBREKENING
Er is een spaarrekening bij de bank KBC Putte met het nr. 743-2350514-24
En een zichtrekening bij dezelfde bank met nr. 733-2350514-40
De kassier en voorzitter hebben een volmacht op deze rekeningen.
De gevolmachtigden verklaren bij deze hun volmacht onmiddellijk te zullen overdragen aan het clubbestuur op het ogenblik dat zij het bestuur verlaten.
De kassier houdt elke inkomen en elke uitgave bij in de boekhouding en maakt van elke activiteit een apart verslag dat hij voorlegt op de eerstvolgende bestuursvergadering.
ARTIKEL 11 Verzekering
Er is polis “verenigingsleven” afgesloten bij KBC verzekeringskantoor Peulis voor alle leden , die de burgerlijke aansprakelijkheid dekt bij clubactiviteiten.
Polis Verenigingsleven 37.144.298-0100
De vereniging , het bestuur en de bestuursleden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor :
ü Schade aan eigendommen van leden of bezoekers.
ü Ongevallen of letsels van welke aard ook of op welke wijze ook ontstaan.
ü Diefstal , beschadiging of verlies op enige wijze.
ARTIKEL 12 Clubregels
1. We rekenen er op dat elk lid helpt bijdragen tot de juiste sfeer zodat iedereen kan genieten van een combinatie van sport en een ontspannende avond , en dit los van het individuele spelniveau.
2. Behandel de biljarts zoals het hoort , zonder gevaarlijke stoten en krijt bijtijds.
3. Indien Je toch door een ongelukje het laken beschadigt , kom er dan voor uit , Je persoonlijke- of familiale verzekering dekt dit soort van schade aan derden. Indien de schade beperkt is kunnen we het zelf herstellen.
4. Bij een teveel aan spelers op dezelfde trainingsavond is niet alleen een gewone beurtrol van toepassing , maar moet de regel om na twee manches , winnen of verliezen , plaats te ruimen voor de volgende wachtende,
van toepassing worden.
5. Indien de wedstrijdballen gebruikt zijn moeten de twee laatste gebruikers de ballen poetsen en opbergen.
Dit kan Je zien omdat de wedstrijdballendoos dan op de sigarettenkast staat.
6. Bezoekers zijn vrienden die ook wel eens willen spelen , en mogen gewoon meetrainen in de beurtrol , uitgezonderd bij meer dan zes spelers per biljart.
7. Het clubbestuur krijgt de toestemming om foto’s van het biljartspel en elk randgebeuren gerelateerd aan de activiteiten van B.C.Peulis te publiceren op de website van de club.
ARTIKEL 13 Slot
1. Wijzigingen aan dit reglement worden aan alle leden meegedeeld via uithangbord, mail of website van de club.
2. In alle gevallen waarin dit reglement noch de onderlinge oprichtingsakte, niet voorziet , beslist het bestuur.
3. Dit huishoudelijk reglement werd goedgekeurd op de bestuursvergadering van 12 januari 2011 en aangepast
Op 9 april 2014
FONS VERRETH - JAN BUELENS - JOS VAN DEN ZEGEL - LUDO HENDRICKX - HERMAN STRAETMANS - DENIS VERRETH
Erik Van den Zegel – Rudy Michiels
.
|